Ammelie van Beurden

OPLEIDINGEN
• Craniosacraal therapie, Upledger Instituut Nederland (2020 – heden)
• Fase gerichte behandeling Vroegkinderlijke Chronische Traumatisering, 1 jarige   PostHBO, CELEVT (2019)
• Systemisch Coachen individueel, Bert Hellinger Instituut (2018)
• Kunstzinnig Dynamisch Coachen, Kleine Tiki (2017 – 2019)
• Haptonomische begeleiding voor, tijdens en na de zwangerschap, Academie voor Haptonomie (2011-2014)
• Babymodule 0-2 jaar, Anders Kijken naar Kinderen (2013)
• Haptotherapie opleiding, Academie voor Haptonomie (2005-2009)
• Basisopleiding Haptonomie, Academie voor Haptonomie (2002-2004)
• Hogere Kaderopleiding Pedagogiek, EFA, Master of Education (2000-2002)
• Pedagogiek, EFA te Amsterdam (1993-1996)

KORTE SCHOLINGEN EN SYMPOSIA
• Congres ‘Schuld en schaamte bij vroegkinderlijke chronische traumatisering’ CELEVT (oktober 2018)
• CME Course Bethany Brand ‘Dissociatieve stoornissen’, World Congress of Psychotherapy 2018
• Congres ‘Integrale Traumabehandeling van de gevolgen van vroegkinderlijke emotionele mishandeling en verwaarlozing bij volwassenen’,
CELEVT (oktober 2017)
• Basistraining ‘Beschermjassen’, beschermmechanismen in je leven en terug te zien in de generaties, Bureau Beschermjassen (2017)
• Congres Vroegsignalering bij baby’s, ECB (2015)
• DSM 4 en Psychopathologie, Academie voor Haptonomie en Hogeschool Utrecht (2013)
• ‘Dunstan Babytaal’, een methode voor ouders om de specifieke huilgeluiden en daarbij behorende behoeften van hun pasgeboren baby te
gaan herkennen, Dunstan Babytaal Nederland (2013)
• ‘Intimiteit en nabijheid’, nascholing Academie voor Haptonomie (2013)
• ‘Hersens in voor en tegenspoed’, de gevolgen van early live events en vroege stress voor lichamelijke en geestelijke gezondheid, SPW
(symposium 2012)
• Kinderhaptotherapie, 8 daagse nascholing Academie voor Haptonomie (2011-2012)
• ‘Trauma: late gevolgen voor kinderen en volwassenen’, Centrum ’45 (symposium 2011)
• Medische basiskennis, Synergos te Amersfoort (6 daagse cursus 2010)
• ‘Haptonomie en pubers’, nascholing Academie voor Haptonomie (2009)
• ‘Levenslust en levenskunst’, nascholing Academie voor Haptonomie (2009)
• ‘Vier je vrouw zijn’, nascholing Academie voor Haptonomie (2008)
• Autisme, Medisch orthopedagogisch centrum ’t Kabouterhuis (2008)
• Floortime (2007)
• ‘Stem’, cursus Roi Heart Theater
• Sensorische Informatieverwerking, Stichting Sam (2007)
• Basishouding in communicatie kinderen, Medisch orthopedagogisch centrum ’t Kabouterhuis (2006)
• ‘Stem’, workshop Academie voor Haptonomie (2005)

‘Er was eens een meisje, een echt buitenkind maar ze kon ook in haar boeken verdwijnen. Ze hield van tekenen en was bang in het donker. Haar liefste vriendin is nog van de lagere school’. Zo kunnen ieders verhalen beginnen.

Ik ben Ammelie van Beurden. Mijn hele leven heb ik met veel plezier samen gewerkt met kinderen en volwassenen. Als leidinggevende BSO, als pedagoge met ouders en kleuters met ontwikkelings- en gedragsproblematiek, bij ouders thuis, in een speel-leergroep, als docent in workshops.

Een mooie zoektocht steeds samen: Wie is dit kind, wie is deze volwassene, waar loopt het vast en wat is er nodig zodat iedereen weer verder kan?

Haptotherapie was voor mij een eye-opener en een logisch vervolg als opleiding. Ik had behoefte aan verdieping op het gebied van hechting, van trauma, van patronen in generaties en over hoe mensen contact maken met anderen. Welk verhaal zit daarachter, hoe is dit zichtbaar en voelbaar in hun lijf en gevoelens? Hoe is het te zien in de manier waarop ze hun leven inrichten. Wat moet er verwerkt worden? Wat zijn hun verlangens en hoe kunnen ze die vorm gaan geven?

Sinds 2008 werk ik in mijn eigen praktijk o.a. als haptotherapeut met zowel volwassenen als met kinderen & ouders en bied ik haptonomische zwangerschapsbegeleiding. Ik was als docent verbonden aan de Academie voor Haptonomie en het AKK (Anders Kijken naar Kinderen). Ik heb met collega’s uit diverse disciplines workshops en cursussen ontwikkeld. Af een toe schrijf ik een artikel voor ons vak. Ik volg nog steeds opleidingen waarbij Craniosacraal therapie een bedding mee biedt voor mezelf en in mijn werk.

Mensen vragen mij wel eens waar de naam ‘Zuiderboomgaard’ vandaan komt. Een ouderwetse boomgaard geeft mij het beeld van een plek waar je in de zomer met familie of vrienden aan een grote tafel samen eet en drinkt maar ook het beeld van een plek waar je onder een boom in stilte kan zitten mijmeren. Waar schrale tijden zijn in de winter en waar in de lente altijd weer groen komt. Zo zie ik therapie misschien ook wel. Verwerken, groeien, leven is bijzonder maar niet altijd makkelijk. Het vraagt aandacht en tijd. Het is de moeite waard om ons weer verbonden met onszelf en anderen te gaan voelen.