Ammelie van Beurden

Opleidingen
• Craniosacraal therapie, Upledger Instituut Nederland (2020 – 2023)
• Fase gerichte behandeling Vroegkinderlijke Chronische Traumatisering, 1 jarige PostHBO, CELEVT (2019)
• Systemisch Coachen individueel, Bert Hellinger Instituut (2018)
• Kunstzinnig Dynamisch Coachen, Kleine Tiki (2017 – 2019)
• Haptonomische begeleiding voor, tijdens en na de zwangerschap, Academie voor Haptonomie te Doorn (2011-2014)
• Babymodule 0-2 jaar, Anders Kijken naar Kinderen (2013)
• Haptotherapie opleiding, Academie voor Haptonomie te Doorn, www.haptonomie.nl(2005-2009)
• Basisopleiding Haptonomie, Academie voor Haptonomie te Doorn (2002-2004)
• Hogere Kaderopleiding Pedagogiek, EFA te Amsterdam, Master of Education (2000-2002)
• Pedagogiek, EFA te Amsterdam (1993-1996)

Korte scholingen en symposia
• Middagsymposium ‘Het taboe te lijf’, seksueel misbruik bij mannen, Logacom ( 2019)
• Nascholing ‘Seksualiteit in de (hapto)therapie praktijk’ (mei 2019)
• Masterworkshop 3 daagse ‘Systemic constellation work in the field of illness and health’, Bert Hellinger instituut (februari 2019)
• Congres ‘Schuld en schaamte bij vroegkinderlijke chronische traumatisering’, CELEVT (oktober 2018)
• CME Course Bethany Brand ‘Dissociatieve stoornissen’, World Congress of Psychotherapy 2018
• Basiskennis ‘Vroegkinderlijke Cronische Traumatisering, 3 fase model’, CELEVT (2018)
• Congres ‘Integrale Traumabehandeling van de gevolgen van vroegkinderlijke emotionele mishandeling en verwaarlozing bij volwassenen’, CELEVT (oktober 2017)
• Basistraining ‘Beschermjassen’, bescherm-mechanismen in je leven en terug te zien in de generaties, Bureau Beschermjassen (2017)
• Themadag ‘Etiket kinderen’, ITH (2016)
• Congres Vroegsignalering bij baby’s, ECB (2015)
• DSM 4 en Psychopathologie, Academie voor Haptonomie en Hogeschool Utrecht (2013)
• ‘Dunstan Babytaal’, een methode om de specifieke huilgeluiden en daarbij behorende behoeften van pasgeboren baby te gaan herkennen, Dunstan Babytaal Nederland (2013)
• ‘Intimiteit en nabijheid’, nascholing Academie voor Haptonomie (2013)
• ‘Hersens in voor en tegenspoed’, de gevolgen van early live events en vroege stress voor lichamelijke en geestelijke gezondheid, SPW (symposium 2012)
• Kinderhaptotherapie, 8 daagse nascholing Academie voor Haptonomie (2011-2012)
• ‘Trauma: late gevolgen voor kinderen en volwassenen’, Centrum ’45 (symposium 2011)
• Medische basiskennis, Synergos te Amersfoort (6 daagse cursus 2010)
• ‘Haptonomie en pubers’, nascholing Academie voor Haptonomie (2009)
• ‘Levenslust en levenskunst’, nascholing Academie voor Haptonomie (2009)
• Kinderen met Downsyndroom, St. Downsyndroom (symposium, 2008)
• ‘Vier je vrouw zijn’, nascholing Academie voor Haptonomie (2008)
• Autisme, Medisch orthopedagogisch centrum ’t Kabouterhuis (2008)
• Floortime (2007)
• ‘Stem’, cursus Roi Heart Theater
• Sensorische Informatieverwerking, Stichting Sam (2007)
• Basishouding in communicatie kinderen, Medisch orthopedagogisch centrum ’t Kabouterhuis (2006)
• ‘Stem’, workshop Academie voor Haptonomie (2005)

Ik heb altijd met veel plezier samengewerkt met volwassenen en kinderen.

Als leidinggevende met teams in de buitenschoolse opvang, als pedagoge met ouders en kleuters met gedragsproblematiek in het Medisch Orthopedagogisch Centrum ‘t Kabouterhuis’.  In een speel-leergroep met jonge kinderen met een ontwikkelingsstoornis of Downsyndroom, met meervoudig gehandicapte jongeren en bij ouders thuis.
De kern voor mij was altijd om hun zelfvertrouwen en het contact met zichzelf en met de ander te helpen ontwikkelen.

Haptotherapie was voor mij een logisch vervolg. Ik kreeg behoefte aan verdieping in mijn vak o.a. op het gebied van emotionele problematiek, hechting, trauma, de patronen in de generaties en hoe kinderen en volwassenen contact maken met anderen. Welk verhaal zit daarachter, hoe is dit zichtbaar, voelbaar in hun lijf en gevoelsleven en te zien in de manier waarop ze hun leven inrichten. Waar lopen ze vast en hoe komt dat, wat is er nodig? Wat zijn hun verlangens en hoe geven ze die vorm of kunnen ze die weer vorm gaan geven?

Sinds 2008 werk ik als ervaren haptotherapeut met volwassenen, met kinderen & ouders en bied ik haptonomische zwangerschapsbegeleiding. Ik was als docent verbonden aan de Academie voor Haptonomie en het AKK (Anders Kijken naar Kinderen). Daarnaast heb ik met collega’s uit diverse disciplines workshops en cursussen ontwikkeld. Tevens schrijf ik af een toe een artikel voor ons vak. De kennis en vaardigheden uit verschillende opleidingen en disciplines neem ik graag mee in mijn werk.

Mensen vragen mij wel eens waar de naam ‘Zuiderboomgaard’ vandaan komt. Het beeld van een oude boomgaard geeft mij een plek waar je in de zomer met de hele familie aan een lange tafel samen kan eten en genieten, maar ook een plek waar je in je eentje onder een boom kan zitten mijmeren in de stilte, waar schrale tijden zijn in de winter, waar het lang guur kan zijn en waar in de lente toch weer langzaam groei komt. Zo zie ik therapie misschien ook wel. Groeien, therapie, verwerken, het leven is niet altijd makkelijk. Het vraagt aandacht en tijd. Maar het is zo de moeite waard als weer het eerste sneeuwklokje komt en we ons verbonden gaan voelen.