Ammelie van Beurden

OPLEIDINGEN
• Craniosacraal therapie, Upledger Instituut Nederland (2020 – 2023)
• Fase gerichte behandeling Vroegkinderlijke Chronische Traumatisering, 1 jarige   PostHBO, CELEVT (2019)
• Systemisch Coachen individueel, Bert Hellinger Instituut (2018)
• Kunstzinnig Dynamisch Coachen, Kleine Tiki (2017 – 2019)
• Haptonomische begeleiding voor, tijdens en na de zwangerschap, Academie voor Haptonomie (2011-2014)
• Babymodule 0-2 jaar, Anders Kijken naar Kinderen (2013)
• Haptotherapie opleiding, Academie voor Haptonomie (2005-2009)
• Basisopleiding Haptonomie, Academie voor Haptonomie (2002-2004)
• Hogere Kaderopleiding Pedagogiek, EFA, Master of Education (2000-2002)
• Pedagogiek, EFA te Amsterdam (1993-1996)

KORTE SCHOLINGEN EN SYMPOSIA
• Congres ‘Schuld en schaamte bij vroegkinderlijke chronische traumatisering’ CELEVT (oktober 2018)
• CME Course Bethany Brand ‘Dissociatieve stoornissen’, World Congress of Psychotherapy 2018
• Congres ‘Integrale Traumabehandeling van de gevolgen van vroegkinderlijke emotionele mishandeling en verwaarlozing bij volwassenen’, CELEVT (oktober 2017)
• Basistraining ‘Beschermjassen’, beschermmechanismen in je leven en terug te zien in de generaties, Bureau Beschermjassen (2017)
• Congres Vroegsignalering bij baby’s, ECB (2015)
• DSM 4 en Psychopathologie, Academie voor Haptonomie en Hogeschool Utrecht (2013)
• ‘Dunstan Babytaal’, een methode voor ouders om de specifieke huilgeluiden en daarbij behorende behoeften van hun pasgeboren baby te gaan herkennen, Dunstan Babytaal Nederland (2013)
• ‘Intimiteit en nabijheid’, nascholing Academie voor Haptonomie (2013)
• ‘Hersens in voor en tegenspoed’, de gevolgen van early live events en vroege stress voor lichamelijke en geestelijke gezondheid, SPW (symposium 2012)
• Kinderhaptotherapie, 8 daagse nascholing Academie voor Haptonomie (2011-2012)
• ‘Trauma: late gevolgen voor kinderen en volwassenen’, Centrum ’45 (symposium 2011)
• Medische basiskennis, Synergos te Amersfoort (6 daagse cursus 2010)
• ‘Haptonomie en pubers’, nascholing Academie voor Haptonomie (2009)
• ‘Levenslust en levenskunst’, nascholing Academie voor Haptonomie (2009)
• ‘Vier je vrouw zijn’, nascholing Academie voor Haptonomie (2008)
• Autisme, Medisch orthopedagogisch centrum ’t Kabouterhuis (2008)
• Floortime (2007)
• ‘Stem’, cursus Roi Heart Theater
• Sensorische Informatieverwerking, Stichting Sam (2007)
• Basishouding in communicatie kinderen, Medisch orthopedagogisch centrum ’t Kabouterhuis (2006)
• ‘Stem’, workshop Academie voor Haptonomie (2005)

‘Er was eens een klein meisje, een buitenkind die in haar avonturen en boeken kon verdwijnen, ze hield van tekenen, kon hard werken maar soms was ze bang in het donker. Haar liefste vriendin is nog van school en ……..’ Zo beginnen onze verhalen.

Mijn naam is Ammelie van Beurden. Mijn hele leven heb ik met plezier samen gewerkt met kinderen en met volwassenen. O.a als leidinggevende BSO, als pedagoge met ouders en kleuters met ontwikkelings- en gedragsproblematiek in een Medisch Orthopedagogisch Centrum, bij ouders thuis, in een speel-leergroep, als docent.
De kern was altijd om het zelf-vertrouwen, het contact met zichzelf en met de ander, te helpen ontwikkelen. Een mooie zoektocht: Wie is dit kind, wie is deze volwassene, wat is er nodig zodat iedereen weer verder kan?

Haptotherapie was voor mij persoonlijk een eye-opener en een logisch vervolg in het werken met volwassenen. Ik had behoefte aan verdieping op het gebied van emotionele problematiek, van trauma, van patronen in generaties en over hoe mensen contact maken met anderen. Welk verhaal zit daarachter, hoe is dit zichtbaar, voelbaar in hun lijf en gevoelsleven en te zien in de manier waarop ze hun leven inrichten. Waar lopen ze in vast en hoe komt dat? Wat zijn hun verlangens en hoe kunnen ze die vorm geven?

Sinds 2008 werk ik in mijn eigen praktijk o.a. als haptotherapeut met zowel volwassenen als met kinderen en bied ik haptonomische zwangerschapsbegeleiding. Ik was als docent verbonden aan de Academie voor Haptonomie en het AKK (Anders Kijken naar Kinderen). Ik heb met collega’s uit diverse disciplines workshops en cursussen ontwikkeld. Af een toe schrijf ik een artikel voor ons vak. De vaardigheden en kennis uit mijn verschillende opleidingen neem ik mee in mijn werk.

Mensen vragen mij wel eens waar de naam ‘Zuiderboomgaard’ vandaan komt. Een ouderwetse boomgaard geeft mij het beeld van een plek waar je in de zomer met de hele familie aan een lange tafel samen kan zitten eten maar ook een plek waar je onder een boom in stilte kan zitten mijmeren. Waar schrale tijden zijn in de winter maar waar in de lente altijd weer groei komt. Zo zie ik therapie misschien ook wel. Verwerken, groeien, leven is bijzonder maar niet altijd makkelijk. Het vraagt aandacht en tijd. Het is de moeite waard om ons weer verbonden met onszelf en anderen te gaan voelen.