Cursussen & Workshops

Mijn passie ligt in het onderzoeken hoe verschillende disciplines met hun eigen kwaliteiten zich kunnen verenigen om daarmee tot een vernieuwend en verdiepend aanbod te komen. Een les of cursus waarin je als mens gevoed kunt worden in zowel het denken als in het ervarend leren. Voor mij zijn nieuwsgierigheid naar elkaar, kennis, gezamenlijk plezier, het leggen van verbindingen, reflectie en integriteit belangrijke aspecten in een les.

Naast mijn werk als haptotherapeut ben ik als docent verbonden geweest aan de ‘Academie voor Haptonomie’ waar ik college heb gegeven, de 6 daagse nascholing Kinderhaptotherapie mee heb vernieuwd en gegeven en de cursus Persoonlijke ontwikkeling heb opgezet en gegeven. Daarnaast ben ik verbonden geweest aan de organisatie ‘Anders naar Kijken naar Kinderen’ waar ik vanuit de haptonomie les heb gegeven aan kinderfysiotherapeuten, logopedisten en ergotherapeuten. 

In samenwerking met anderen heb ik diverse workshops ontwikkeld en gegeven. Ik houdt van het delen en overdragen van kennis.

Workshop: ‘Jij als docent 1’ en ‘Jij als docent 2’ (duur ieder 4 x 3 uur)

Een basis- en een verdiepingscursus voor docenten om d.m.v. oefeningen uit de haptonomie in de workshop te ervaren hoe ze in het vak staan, wat ze tegen komen in het contact met zichzelf, met leerlingen en met collega’s. Wat hun patronen en/of blokkades zijn en hoe het eventueel anders zou kunnen in de les.

Deze twee workshops heb ik samen met Moniek van Dijk ontwikkeld en een een aantal jaar gegeven. Moniek van Dijk is docente in het middelbaar onderwijs en heeft daarnaast de twee jarige opleiding haptonomie gevolgd aan de Academie voor Haptonomie.

‘Presenteren in de klas’ (duur 1 1/2 uur)

Een workshop voor leerlingen met het thema ‘presenteren in de klas’ om d.m.v. oefeningen uit de haptonomie te ervaren hoe je in je lijf zit voor en tijdens een presentatie en wat de invloed is van  angst en/of ‘verbinding met jezelf en met anderen’.

Ontwikkeld en gegeven met Moniek van Dijk, docente in het middelbaar onderwijs met als achtergrond de opleiding haptonomie.

Schermen en haptonomie ‘Raken en geraakt worden’ (duur 3 uur)

Een workshop waarin we op een veilige en vitale manier in het schermen vanuit de haptonomie gaan onderzoeken wat je patronen zijn. Ben je bijvoorbeeld eerder een aanvaller of een verdediger, welke positie neem je in (op de werkvloer), durf je geraakt te worden en durf je een ander te raken, welk eigen verhaal en/of gevoel zit daar achter? Blijf je in contact met de ander, ga je samenwerken of ga je alleen voor presteren? Hoe reageert je lijf? In de workshop stoppen we tussen het schermen door regelmatig om uit te wisselen over wat je bij jezelf tegenkomt. Vandaar uit maak je een vertaalslag naar hoe jij dat in je leven en/of werk tegenkomt en mee om wilt gaan.

Ontwikkeld en gegeven samen met Bert van Til, schermleraar  www.efence.nl”>www.efence.nl

De workshops bestaan uit een groep van gemiddeld 10-12 personen en kunnen toegespitst worden op een vraag of thema van de deelnemer(s), van het team of het bedrijf. De tarieven zijn afhankelijk van de workshop.